Kossuth Rádió, Vendég a háznál, 2003.05.24.
Énekes, verses
foglalkoztató könyv óvodás korúaknak, 4-tõl 7 éves korig. Miért tartottad
fontosnak, hogy egy ilyen füzetecskét elkészíts?
- Mikor hozzám jöttem, hogy egy Okosfüzet lesz, és ezt zenei oldalról közelítsem
meg, egy kicsit meglepődtem.
R.: - A szerző, Hegedűsné Tóth Zsuzsanna.
Hegedűsné Tóth Zsuzsanna: - De aztán, mivelhogy az az én elképzelésem, hogy a
zene, az komplex valami, annyira komplex, hogy minden benne foglaltatik, így
aztán valahogy eljutottam oda, hogy valóban az okosságot is vehetjük alapul.
Hiszen a zenén keresztül annyi minden árad a gyerekek felé, hogy ezáltal õk
többek lesznek. És ahogy a szülők mondják, hogy okosabb lettél.
R.: - Ugyan a zenéről beszélünk, de ebben a füzetben képek vannak, amit a
gyerekek kifesthetnek, versek, mondókák vannak, és mindössze egyetlen egy
oldalon találtam kottát, ahol egy nóta le van kottázva. Tehát nem igazán a
zenéről szól.
Hegedűsné Tóth Zsuzsanna: - Igen. Hát, sajnos több kudarcélményt is meg kellett
már élnem ilyen szempontból, és kiadók vezetői azt mondták nekem, hogy hát
Forrai Katalin könyvét sem lehet ma már eladni, mert az anyukák nem tudnak
énekelni, és nem veszik meg. Itt nincs igény Magyarországon a zenére.
R.: - Az anyukák nem tudnak énekelni?
Hegedűsné Tóth Zsuzsanna: - Hát azt hiszem, hogy talán félig-meddig igaz is.
Vagy talán nem mernek. Nem annyira intenzív a mai zenei képzés, az általános
képzés, hogy az bátorságot adjon később a szülőknek, pedig hát szerintem ez
lenne a legeslegfontosabb, hogy a szülő zenén keresztül mondókázva akár vegye
föl a kapcsolatot a gyerekkel.
R.: - Ez a könyv segít egy-egy anyukának?
Hegedűsné Tóth Zsuzsanna: - Én azt gondolom, hogy ez a kiadó úgy próbálta
megfogni az anyukákat, hogy ezek a kiszínezhető rajzok lennének az elvezető utak
a szülőkhöz és a gyerekekhez. Mert a gyerekek szeretnek kézimunkázni, szeretnek
ügyeskedni. Szeretik, ha okosnak hívják őket. A mondókákban benne vannak olyan
tartalmak, olyan mondanivalók, amik okossá teszik őket, akár matematikai
mennyiségi fogalmak, vagy téri viszony fogalmak kerülnek elő ezekben a
szövegekben, és ez félig-meddig meg is jelenik a rajzokban. Így aztán a gyerek
is ráismerhet a rajzon keresztül arra, hogy mit is mond neki a mondóka vagy dal.
És a szülő pedig a rajz kapcsán talán megveszi gyermekének ezt a füzetet.
R.: - És hogy jön ide a zene?
Hegedűsné Tóth Zsuzsanna: - Ez az első lépés talán azt hiszem, hogy egyet-egyet
belecsempészni, és aztán hát, hogyha eljön annak az ideje, amikor én
közvetíthetem is a zenét, illetve ezért tartom én az aktív szülés központban a
0-tól 3 éves korig a Zenei Bóbita foglalkozásokat. Mert úgy gondolom, hogyha én
ott megnyerem a szülőket az ügynek, annak, hogy bárhogy énekelnek, de
énekeljenek és vegyék föl rajta keresztül a gyerekekkel a kapcsolatot, akkor már
az óvodás korban minden további nélkül otthon is megvan a zene.
R.: - Aktív szülés program. Ez olyan nagyon modern kifejezésnek tűnik, de mit
takar?
Horváth Éva: - Ez egy nagyon komplex program, amely magában foglalja a mozgást,
magában foglalja a zenét, magában foglalja azokat a tényezőket, amire a kismamák
készülődnek a szülésre.
R.: - Ez a terhesség alatt a felkészülés a baba fogadására, nagyjából ezt
jelenti?
Horváth Éva: - Így van, igen, igen, ezt jelenti, így van.
R.: - Horváth Éva.
Horváth Éva: - Terhesség alatt a lelki felkészülődésen keresztül, vagy azon túl
vannak még mozgásprogramok, illetve vannak relaxációs programok, amelyeken
keresztül a kismamák jobban fel tudnak készülni a terhesség, a szülés időszakára.
Illetve azután is szeretnénk figyelemmel kísérni azokat a mamákat, akik részt
vettek nálunk a tanfolyamon, ill. másokat is, hogy ne legyenek egyedül. Hiszen
az nagyon fontos ugye két oldalról is, hogy a mama jó legyen a bõrében, ezért
jó, ha vannak olyan programok, a mivel a babával együtt elmehet, eljárhat,
együtt végezhet, és együtt csinálhat, illetve a babának is nagy jó, hogyha a
mama jól van, hiszen egymás felé könnyebben, és jobban tudják közvetíteni azt a
fajta jó érzést, ami mindkettőjük számára nagyon fontos.
R.: - Amíg a mama tornázik, mit csinál a baba?
Horváth Éva: - Amíg a mama tornázik, addig a babák rettentően jól érzik magukat.
A legkisebbek akkor a szőnyegen játszanak, különböző játékok vannak körülöttük.
Erre figyelik a mamájukat, hallgatják a zenét, hiszen a torna, az zenére működik.
Tehát, már itt eleve egy újabb olyan élmény éri a babákat is, és a mamákat is,
ami nagyon jó az õ fejlődésük szempontjából. Hiszen állandóan új élmények, új
hangok, új mozgások, bármi. Ahogy fejlődnek tovább, ezek a babák egyre jobban
kinyílnak, hiszen állandóan késztetve vannak arra, hogy forogjanak és
mozogjanak, megnézzék, hogy mi történik körülöttük, és ez egy nagyon-nagyon jó
közösséget tud létrehozni a mamák részéről is.
R.: - Hány éves korig tart ez az aktív szülés program?
Horváth Éva: - 4 éves korig nyugodtan jöhetnek a mamák. Illetve már vannak
olyanok is, akik a második vagy harmadik babájukkal, vagy gyerekükkel érkeznek.
Tehát, gyakorlatilag elég hosszú időn keresztül tudjuk végigkísérni az életüket.
R.: - A zenei nevelést el kell kezdeni már bölcsődés korban?
Hegedűsné Tóth Zsuzsanna: - Igen, és azt hiszem, az óvóképzőn megrökönyödtem,
amikor annak idején azt mondták nekünk hallgatóknak, hogy bizony a szülőket kéne
nevelni. Kéne egy szülők iskoláját létrehozni. Akkor én nagyon úgy éreztem, hogy
ez engem szíven ütött, merthogy a szülőnek joga van eldönteni, hogy mit és
hogyan csinál. De bármennyire is, ma úgy változik a világ, hogy nem baj, hogyha
egy utat kijelölünk nekik, és aki szeretne föllép erre az útra és jön velünk a
zene világába. Aki pedig nem érez erre fogékonyságot, õk pedig nem jönnek a mi
foglalkozásainkra.
R.: - De azok nem veszítenek, akik nem jönnek?
Hegedűsné Tóth Zsuzsanna: - Veszítenek, de én csak egy vagyok a sok közül.
Ugyanakkor most, hogy az ELTE-nek járok a pedagógia szakára, ezt is tűztem ki
magam elé célul, hogy itt tudományosan is bebizonyítsam azt, hogy ezek a
gyerekek, akik kiskoruk óta ilyen zenei légkörben nevelődnek, sokkal könnyebben
illeszkednek be a közösségbe, akár az óvodai közösségbe. Sokkal előrébb vannak
beszédfejlődésben, mozgásfejlődésben, sokkal értelmesebbek, nyitottabbak a
világra. És olyan szókinccsel rendelkeznek, amit nem is értenek a többiek,
akiknek a gyerekeik nem járnak ilyen foglalkozásra. Tehát õk szívják, szívesen
szívják magukba a szavakat, a kifejezéseket, amik áradnak feléjük a mondókákból
és dalokból. A füzetben ugyan kevés dal van, de a kis korosztálynak mondóka, és
dal ugyanaz. Ugyanazt közvetíti ritmikájában, hanglejtésében, ugyanúgy közel áll
a gyerekekhez a vers is, mint a dal is, illetve jó megoldásnak tartom
kiadásoknál azt, hogy a dallamokat leírják kotta nélkül is. Így nem
bizonytalanodik el a szülő, hogy ezt el tudom-e énekelni, hanem ott áll mellette
szöveg formájában is.
R.: - A gyerek nem hallja a különbséget egy mondóka és egy dal között?
Hegedűsné Tóth Zsuzsanna: - A kicsi gyereknek nem fontos. A kicsi gyereknek az a
fontos, hogy minél több hangintervallumban beszéljünk hozzá, minél jobban
sugározzuk a szeretet, ami árad a mondókánkból és belőlünk, és minél több
mozgást és cselekvést biztosítsunk számára. És ezáltal õ maximálisan fejlődik,
és nagyon jól érzi magát. És egy harmonikus, kiegyensúlyozott gyerek lesz, aki
fogékony lesz a zenére is. És ha éppen a szülő nem tudja neki megadni, de
esetleg az óvónő megadja, vagy bárhol máshol érik ilyen hatások, biztos, hogy
arra ugyanolyan fogékony lesz.
További infó Programok, tanfolyamok Ízelítő Vissza a kezdőlapra Ajánló Levelezés