A módszertani ismertetés és
programleírás a Magyar Nemzeti Múzeum: Honfoglalás Történeti Játszóház Füzetek
1. alapján. A hat különféle játékot tartalmazó játszóház egy közös korfelidéző
játékkal indul, majd 5 különféle tárgykészítő foglalkozással folytatódik,
végül közös játékkal zárul, teret adva a gyermek alkotó tevékenységének,
fantáziájának, beleélő képességének és játékosságának.
A játék célja:
A Honfoglalás kora egy-egy jellemző területének (gazdaság, életmód, hitvilág,
öltözködés, szellemi és politikai élet) feldolgozása, mely egy közös
korfelidéző játékkal indul, majd ismeretátadó és tárgykészítő foglalkozással
folytatódik, végül közös játékkal zárul. Teret kap a gyermek alkotó
tevékenysége, fantáziája, beleélő képessége és játékossága. A szokásos iskolai
rendezvényektől eltérő, másfajta élményt nyújt a gyermekeknek.
A játék pedagógiai céljai:
A történelmi játszóházi foglalkozások komplexitásánál fogva biztosítja a
gyermek számára az élményszerű ismeretszerzést, a kreatív alkotási
lehetőséget, a fantázia szárnyalását, a dramatikus játék elemeit is magába
foglaló játékos beleélés élményét. A történelmi játszóházban a gyerekek egy
tárgyat készíthetnek. A tárgy kiválasztásával szerepkört is választanak, amely
segíti megérezni, megérteni a korok emberének szokásrendszerét.
A történelmi játszóházban a bevezető játék határozza meg a kort, melyet
felidézünk, és a társadalmi csoportokat, melyek e korban jellegzetesen
megjelennek.
A téma - a tárgyi világ - a tárgykészítés egysége, e három mozzanat egymásra
épülése magában hordozza a régi korok világába való beleélés lehetőségét.
Éppen ez a mozzanat, a beleélés lehetőségének kibontakozása a korfelidéző
közös játékkal adja a játszóházi módszer sajátosságát, e négy módszertani elem
tudatos egységbe szerkesztése és következetes alkalmazása eredményezi a
történelmi játszóház módszerének komplex jellegét.
A játék meghatározóan átszövi a program egészét. A záró közös játékban a
gyerekek az elkészített tárgy által meghatározott csoportos szerepkörben
vesznek részt.
A gyermek által szabadon választott foglalkozás során a készülő tárgy egyfajta
szerepkört ad készítőjének, mely a tárgy használójával való érzelmi
azonosulást eredményez. A beleélést teljessé teszi a programot záró közös
játék, melyben a gyerekek a készített tárgy által meghatározott csoportos
szerepkörben vesznek részt. Ezen belül ki- ki tehetsége, de az egyéni
szereplés gátlásai nélkül játszhatja el az adott kor jellegzetes figuráját.
Ez a szerepvállalás meghatározza, hogy a gyerek csak egy tárgyat készíthet a
foglalkozás során. Hiszen elég zavart okozna a beleélésnél egy pajzsot és
ékszert készítő résztvevő, vajon udvarhölgyként vagy katonaként vesz részt a
keretjátékban?!
A program részegységei:
Korfelidéző közös játék
- A bevezető játék meghatározza a kort, melyet felidézünk, és a
társadalmi csoportokat, melyek e korban jellegzetesen megjelennek.
Tárgykészítés
Záró közös játék, melyben a gyerekek a készített tárgy által meghatározott
csoportos szerepkörben vesznek részt.
A történelmi játszóházi foglalkozások komplexitásánál fogva biztosítja a
gyermek számára az élményszerű ismeretszerzést, a kreatív alkotási
lehetőséget, a fantázia szárnyalását, a dramatikus játék elemeit is magába
foglaló játékos beleélés élményét.
Résztvevők száma (minimum-maximum):
- 20-150 gyerek
- 1 fő játékvezető, 4-5 foglalkozásvezető
Játékidő: 1,5-2 -
2,5 óra
Helyigény: iskola
aulája vagy tornaterme illetve bármilyen terem, ahol valamennyi résztvevő
egyszerre, egy időben elfér. A kézműves foglalkozáshoz egy-egy sarok, vagy
külön termek.
Kellékigény:
- képek, tárgyak, ruhák a hangulatos megjelenítéshez
- "időgép" az utazás megkezdéséhez - lehet egy nagyméretű, ember nagyságú
doboz, szekrény, stb.
- jurta alaprajza textilre vagy csomagoló papírra előre elkészítve
. eszközök, nyersanyagok a kézműves foglalkozásokhoz
Technikai igény:
mikrofon, magnó, kazetta, hangerősítés
Előkészítés:
- A szükséges kellékek beszerzése
- Előzetes tanórai ráhangolás
- Kézműves mintadarabok elkészítése
Reklámozás, mozgósítás:
- Plakát
- A jurta alaprajza előre kitéve
- Képek, jelmezek, tárgyak előzetes kiállítása
- Előre elkészített tárgyak szemléltetése előzetesen
A játék megnyitása, nyitánya: 15 perces korfelidéző játék
1. időgép, időkapu - Bújj, búj,j zöld ág...
2. Jurta bemutatása
3. A tárgy kiválasztása
Tárgykészítő foglalkozás 60 perc
Van egy közös ismeret, amely valamennyi helyszínen elhangzik, hogy a korra
jellemző alapismeretekkel valamennyi résztvevő megismerkedhessék.
- A jurta rendje, mint a társadalom kötött rendjének tükre
- Régészeti leletek a honfoglalás korából
Tarsolykészítés
Téma: A honfoglaló magyarok társadalma, viselete, fegyverzete, a harcmodor
Rovásírás
Téma: A rovásírás technikája és alkalmazása
Sámándob
Téma: A táltos helye, szerepe a közösségben
Nemezkép
Téma: Öltözködés, állattenyésztés
A játék lezárása
Közös játék 15 perc:
- tárgyak elhelyezése a jurtában, a kincses zsákban
- ügyességi próba
- fegyelempróba
- Végül a "Bújj, bújj, zöld ág..." éneklésével átbújunk az időkapun és
visszaérkeztünk a jelenbe.
Értékelés, jutalmazás:
- a gyerekek hazavihetik az általuk elkészített tárgyakat,
- aki a legügyesebb volt a kézműves munkálkodásban, ő helyezheti el a tárgyat
a jurtában
Bővítési lehetőség:
- A játékot ötvözhetjük az előző hónapban megismert utazásos játékkal,
- Bővíthetjük korabeli ételekkel, videó részletekkel,
- Nagyobbaknál építhetünk az egyéni megismerésre, a kutatómunkára, így a
könyvtárat, és az informatika termeket is bevonhatjuk
Felhasznált Irodalom:
- Honfoglalás Történeti Játszóház Füzetek 1. Magyar Nemzeti Múzeum, szerk.
Lovas Márta
- Nemezkészítés gyerekekkel, Nagy Mari- Vidák István, Szórakaténusz
Játékmúzeum és Műhely, 1998
- Hogyan Éltek hajdanában sorozat: A római kor és a korai középkor,
Giovanni Caselli, Corvina 1990
- A népi és a történelmi játszóház összehasonlítása, Némethné Korom Edit,
szakdolgozat, Dr. Kresz Mária Alapítvány, Fazekas Központ könyvtára, 2000 Bp.
XVI. Csinszka u.27. tel: 407-1502
Továbbképzés:
Magyar Nemzeti Múzeum, Históriás Történelmi Játszóház Módszertani
Továbbképzés, Közönségkapcsolatok Főosztálya,
Kesik Gabriella, Lovas Márta
Referenciák, érdeklődés, tapasztalatok, tanácsok:
Lovas Márta , Kesik Gabriella múzeumpedagógus, Magyar Nemzeti Múzeum
[email protected]
Históriás Társaság tel.: 364-17-28
Némethné Korom Edit, szabadidő szervező, zuglói Móra Ferenc Általános Iskola
Bp. 1144 Újváros park 2. Tel.: 363-74-21
iskola@mora_zuglo_bp.sulinet.hu vagy mailto:[email protected]
Iskolai feldolgozás ötlete:
Némethné Korom Edit szabadidő-szervező, történelem tanár
[email protected]
A történelmi játszóház módszertanát a Magyar Nemzeti Múzeum tanfolyamán
ismertem meg.
Ez az én iskolámra adaptált változat. A múzeumban rendelkezésre álló gazdag
tárgyi anyagot képekkel, képeskönyvekkel, kifestőkkel, saját magam által
készített tárgyakkal helyettesítettem.
A szükséges kellékek beszerzése
- Kreativ Kincstár
- Metaloglóbus
- Míves portékák boltja
- Textért
Linkek:
A játék megnyitása, nyitánya
Tárgykészítő foglalkozás
- Tarsolykészítés
- Rovásírás
- Sámándob
- Nemezkép
A játék lezárása